Myyntituotteet

Piipun katveesta. Kuvia ja sanoja Säynätsalosta.

Bookwell 2008.

Säynätsalo-seuran julkaisuja numero 1.

Perinnekirja, jossa 18 kertomusta Säynätsalosta. 96 sivua.

Järvi ihan rannassa.

Gummerus kirjapaino 2009.

Säynätsalo-seuran julkaisuja numero 2.

Perinnekirja, jossa käsitellään Päijännettä, elämää järven rannalla ja vesillä, vettä ja veden käyttöä. 98 sivua.

Hinta 5 euroa.

Säynätsalon Sypreena. Äitejä ja tyttäriä.

Nordprint Oy. 2010.

Säynätsalo-seuran julkaisuja numero 3.

Kertomuksia säynätsalolaisista naisista, mummuista, äideistä ja tyttäristä ja heidän elämästään, työstään ja harrastuksistaan.100 sivua.

Hinta 5 euroa.

Yritystä aidan molemmin puolin. Yrittämistä ja toimintaa Säynätsalossa.

Nordprint Oy 2011.

Säynätsalo-seuran julkaisuja numero 4.

Kirjassa kerrotaan yrityksistä ja yrittäjistä Säynätsalossa historian vuosina ja nykypäivänä. Esittelyssä on mittava joukko pienempiä ja suurempia yrityksiä, jotka ovat nähneet järkeväksi käynnistää toimintansa näille ”Parviaisten saarille”. 100 sivua.

Hinta 5 euroa.

Neljäs kertako toden sanoo? Kuntaliitokset ja säynätsalolaisuus.

Kirjapaino Fram Oy. 2013.

Säynätsalo-seuran julkaisuja numero 5.

Säynätsalon kunta liittyi vuoden 1993 alusta Jyväskylän kaupunkiin. Kirja kertoo kuntaliitoksen taustoista, itse liitosprosessista, liitosopimuksen sisällöistä ja säynätsalolaisten tunnoista tuohon aikaan, jolloin niin Suomen valtio kuin kunnatkin kamppailivat syvän talouslaman kourissa. 94 sivua.

Koulut Säynätsalossa 100 vuotta. Kansakoulu meillä on komia ja hirret Parviaisen omia!

Kirjapaino Fram Oy. 2015.

Säynätsalo-seuran julkaisuja numero 6.

Tehtaanjohtaja Hugo Parviainen perusti Säynätsaloon koulun vuonna 1915. Kuusi vuotta myöhemmin, vuonna 1921 tämä Parviaisen yksityiskoulu muuttui kunnan ylläpitämäksi kansakouluksi – ylläpitäjänä tuolloin oli Muuramen kunta. Kirja kertoo kirjoituksin ja muisteluin säynätsalolaisen koulun satavuotisesta historiasta niin sotavuosista, persoonallisista opettajista ja saariolosuhteiden määrittelemistä koulumatkoista aina nykymuotoiseen peruskoulun saakka. 94 sivua.

Tarjous:

Säynätsalo-seuran julkaisusarja numerot 1-6 pakettihintaan 20 euroa.

Saarelaiset muistelevat. Säynätsalolaisuutta etsimässä.

Toimittanut Matti Rautjoki.

Gummerus Kirjapaino Oy. 1993. Säynätsalo-seura.

Matti Rautjoen kokoamat ja toimittamat 67 haastattelumuistelmaa 29 säynätsalolaiselta henkilöltä. Muistelmat asettuvat kolmeen teemakokonaisuuteen. Ne ovat Parviaisten valtakunnassa, Hilmer Brommelsin aikaan ja Alvar Aalto Säynätsalossa. 236 sivua.

Hinta 10 euroa.

Jussi Jäppinen ja Heli-Maija Voutilainen: Loisto ja lyhty. Löytöretki Jyväskylän rakennettuun ympäristöön.

Minerva 2006.

Näyttävä värikuvateos Jyväskylän kaupunkiympäristön ja yksittäisten rakennusten moni-ilmeisyydestä ja kaupungin rakentamisen ajallisista kerrostumista. Kirjan nimen Loisto viittaa Muuratsalossa Haikan luodolla seisovaan, jo tarkoituksensa menettäneeseen laivareittien opastajaan. Nimen toinen osa Lyhty puolestaan viittaa Alvar Aallon suunnittelemaan Jyväskylän yliopistorakennuksen tyylikkääseen alun perin korkeakoulun opettajille tarkoitettuun Lyhty-ravintolaan. Sopii mainiosti lahjaksi tai matkamuistoksi itselle tai kaupungissa vierailevalle. 208 sivua.

Hinta 20 euroa.

Jussi Jäppinen, Risto Oikarinen: Fiesolen puutarhat. Arkkitehti Alvar Aallon elämä.

Gummerus Oy. 1998.

Upea ja ainutlaatuinen kolmeosainen sarjakuvana toteutettu arkkitehti Alvar Aallon kronologisesti etenevä elämänkerta. Esittelee hauskalla tavalla Alvar Aallon ammatillista kehitystä niin arkkitehtinä kuin muotoilijanakin. Osa 1 käsittää (vuodet 1998-1927), osa 2 (vuodet 1927-1939) ja osa 3 (vuodet 1939-1955). Erinomainen valinta lahjaksi.

Tarjous:

Pakettitarjouksena osat 1-3 yhteensä 20 euroa.

Jussi Jäppinen, Risto Oikarinen: Gardens of Fiesole. Life-story of Alvar Aalto.

English text Arja Kantele.

Gummerus 1998.

Englanninkielinen upea ja ainutlaatuinen kolmeosainen sarjakuvana toteutettu arkkitehti Alvar Aallon kronologisesti etenevä elämänkerta.

Ks. edellä.

Hyvä valinta kansainvälisille vieraille ja ystäville.

Tarjous:

Pakettitarjouksena osat 1-3 yhteensä 20 euroa.

Säynätsalo. Päivät seutuvilla Päijänteen. Säynätsalolaisten kirja.

Toimittanut Matti Rautjoki.

RT-paino.1994.

Yksityiskohtainen Säynätsaloon keskittyvä historia- ja pitäjäkirja, joka kuvaa Säynätsalon yhteisön kehittymistä keskiajalta moderniin nykypäivään.

Kuvausta ja tarkastelua tehdään kahdentoista alaotsikon pohjalta. Ne ovat Saaresta Säynätsaloksi, Kotalasta kunnantaloon, Tehtaiden saari, Seurakunta ja kirkko, Julkiset palvelut, Olympialaisista Koivulan päiväkotiin, Rakennettu ympäristö, Kulttuuria, Säynätsalolainen arki, Murroksen ajat, Lapsen vuodesta kaupunkiaikaan ja Säynätsalolaisia. Jykevä tietopaketti, jonka sisältö kattaa ajan historiasta Jyväskylän kaupunkiin liittymiseen asti. 527 sivua.

Hinta 30 euroa.

Taidemaalari Ester Helenius: Kodin omenapuu. Kopio.

Kauppaneuvos Hanna Parviaisen merkitys Säynätsalolle ulottui puunjalostusteollisuuden lisäksi myös säynätsalolaisten sosiaalipalveluihin, koulutukseen ja kulttuurielämään, jopa puutarhaviljelyyn. Hän halusi saattaa puutarhaviljelyn kaikkien säynätsalolaisten kotien asiaksi.

Hän päätti lahjoittaa jokaiselle Säynätsalon perheelle ja jokaiselle Haikan kodille omenapuun, marjapensaita ja kukkaryhmän. Tämän seurauksena vuosina 1925-1928 saarten puutarha- ja kasvimaiden pinta-ala yli kaksinkertaistui. Jokainen omenapuun vastaanottanut perhe sai lahjaksi Kodin omenapuutaulun.

Taidemaalari Ester Helenius maalasi taulun vuonna 1927. Taulun runon kirjoitti Kaarina Lönn.

Hinta 50 euroa.