Säynätsalopäivät

Säynätsalopäivät koostuvat paikallisten yrittäjien, yhteisöjen ja asukkaiden järjestämästä mukavasta kaikenkansan näkyvästä toiminnasta. Päivät kestävät viikonlopusta viikkoon sisältäen monenlaista tekemistä ja nähtävää eri ikäisille asukkaille ja vierailijoille. Säynätsalopäiviä koordinoi Säynätsalo-seura, kutsuen suunnitteluun mukaan alueen yhteisöjä.

JUHLIVA SAARISTO

45. SÄYNÄTSALOPÄIVÄT 8.-11.8.2024

TORSTAI 8.8.
12-20 JAANAN LUONTOKUVAT Table en Bois, Vuorenlahdenkatu 38
15-19 MONITAITEINEN ELÄVÄ SÄYNÄTSALO -NÄYTTELY Kurkistus elävään Saaristokaupunginosaan. Paikallisten kokemuksia Säynätsalossa asumisesta kuvin ja äänin. Lehtisaaren Loiston yhteisötila, Kunnantalon alakerta, Parviaisentie 9
17-19 PETANKKIA KAIKILLE Säynätsalon Riento, Muuratsalon toimintapuisto,Vuorenlahdenkatu 38
19-20 JÄLKIPELIT Table en Bois, Vuorenlahdenkatu 38

PERJANTAI 9.8.
8-21 TAIDENÄYTTELY “KOPONEN JA KARJALAINEN” Soile Koposen ja Päivi Karjalaisen maalauksia ja sekatekniikkatöitä. Kahvila avoinna. AaBakery Kunnantalo, Parviaisentie 9
9-17 ANTIKVARIAATTI SCRIPTORIUM Kunnantalo, Parviaisentie 9
9-02 RAVINTOLA LUOTSIVENE Kinkovuorentie 4
10-16 PÄIJÄNTEEN LUONNONPERINTÖSÄÄTIÖ PLUPS avoimet ovet Kunnantalo, Parviaisentie 9
11.30-13 TALOTEHTAAN ENTISTEN TYÖNTEKIJÖIDEN TAPAAMINEN Kokoontuminen entisellä talotehtaan parkkipaikalla, josta lähdetään yhdessä ohjatusti kierrokselle. Ennakkoilmoittautuminen mahdollisen tarjoilun vuoksi taitoseppanen1@gmail.com tai tekstiviestillä numeroon 0500933277. Säynätsatama Oy, Saunatie 6.
12-18 AVOIMET OVET Taiteilija Iikka Hackmanin (Huonosti maalatut seinät) ja kehystäjä Sakari Skinnarin työtilat ja taidepuoti avoinna. Taidetila Parvi Parviaisentie 5
12-17 SÄYNÄTSALON TAIDESEURA RAITA 40v juhlanäyttely (arpajaiset) Taideseura Raita, Asukastalo, Urheilukentäntie 4
12-20 JAANAN LUONTOKUVAT  Table en Bois, Vuorenlahdenkatu 38
13 ÄIDEILLE-PATSAAN KUKITUS Säynätsalo-seura, Puutie
14-16 HUOLTOALUS M/S ROOPETAR Pidä Saaristo Siistinä ry, Roope-tuotemyyntiä ja kuulumisia Päijänteen huoltotyöstä, Säynätsalon satama
14-16 SIISTI BIITSI -RANTOJENSIIVOUSTALKOOT paikalla myös huoltoalus M/S Roopetar.
Pidä Saaristo Siistinä ry, satama
15-20 KAKKUU JA KUOHARII Esiintyjä klo 17 ja 19, AaBakery, Kunnantalo, Parviaisentie 9
16 VENERETKI, Repo palvelut - Noin tunnin mittainen kierros Päijänteellä, lähtöpaikka Säynätsalon satama. Max 10 hlöä/retki, ennakkovaraukset Repo palvelut, Petri Repo p. +358400241988 tai petri-tuomas.repo@outlook.com 20 euroa per henkilö. Maksuohjeet saa varauksen yhteydessä (käteinen, MobilePay, suoraan tilille tai laskulla) Säynätsalon Satama
17-18 KAIKEN KANSAN YHTEISLAULUT Säynätsalon Eläkeläiset ry, säestää Teppo Koski, Table en Bois, Vuorenlahdenkatu 38
18 SAARTEN VÄLINEN JALKAPALLO-OTTELU, Pelataan kävelyfutiksena, kaikenikäiset (4-100 v) tervetuloa mukaan! Muuratsalon toimintapuiston hiekkakentällä, Vuorenlahdenkatu 38.
21.30 ja 22.30 MITÄ TEIT VIIME KESÄNÄ? - Sanaton nukketeatterillinen iltasatu kaikenikäisille, dtpuppetry. Asuntovaunu ja sen etuteltta, Toimelantie 2. Liput 12/8 euroa. Tukilippu 20 euroa. Lippuvaraukset 0407007543, dtpuppetry@gmail.com. Esteetön pääsy. Toimelantie 2.

LAUANTAI 10.8.
7-22 ARVONTA SALE SÄYNÄTSALO Arpalipukkeita saa täyttää koko lauantain, tuotepalkinto arvotaan sunnuntaina, Instagramissa ja Facebookissa myös omat arvonnat Säynätsalopäivien ajan ja myymälässä hyviä tarjouksia. Sale Säynätsalo, Parviaisentie 6
9-17 ANTIKVARIAATTI SCRIPTORIUM Kunnantalo, Parviaisentie 9
9-15 MYYNTINÄYTTELY Mattoja ja muita käsitöitä, lettukahvit, makkaran paistoa ja arpajaiset. Puutarhassa kepparirata, omat kepparit mukaan! Kylän Kammari, Pappilantie 6
10-13 RIENNON JALKAPALLOTAPAHTUMA Tekonurmi, Urheilukentäntie 4
10-14 “MUKAVA PÄIVÄ MÄELLÄ”, ELÄKKEENSAAJAT 60 V Myyjäiset: monenlaisia tuotteita, leivonnaisia: suolaista ja makeaa, arpajaiset, kahvio, rivitanssiesityksiä.
Maksu käteisellä tai kortilla. Säynätsalon Eläkkeensaajat ry, Asukastalo, Urheilukentäntie 4
10-15 TAIDENÄYTTELY Taideseura Raita, Asukastalo, Urheilukentäntie 4
10-14 TAIDEPAJA LAPSILLE JA AIKUISILLEKIN, materiaalimaksu  Taideseura Raita, Asukastalo, Urheilukentäntie 4
10-13 SALON KIHARA 40 VUOTTA, synttärikahvit tarjolla Parviaisentie 5
10-14 UUSIEN TUOTTEIDEN MYYNTI Ilmoittautuminen kirsi.vahajylkka@gmail.com tai 0443398815 Parviaisentie 5 edessä, oma pöytä, paikkamaksu 10 euroa. (säävaraus).
10-16 OSALLISTAVA TYÖNÄYTÖS JA POPUP-KAHVILA - Haluatko osaksi taideteosta? Iikka Hackman tekee Säynätsalon asukkaat -maalaussarjaa vuorovaikutuksessa vieraiden kanssa. Popup-kahvila. Puoti auki. Taidetila Parvi, Parviaisentie 5
10-17 TAIDENÄYTTELY “KOPONEN JA KARJALAINEN”- Soile Koposen ja Päivi Karjalaisen maalauksia ja sekatekniikkatöitä. Kahvila avoinna. AaBakery Kunnantalo, Parviaisentie 9
10-15 KIRJASTO AVOINNA Säynätsalon lähikirjasto, Parviaisentie 9
11-13 PINSSIPAJA Säynätsalon lähikirjasto Parviaisentie 9
11-13 TILKKUPEITTOJEN MYYNTINÄYTTELY - Kunnantalon metsikössä, käteismaksu, säävaraus.Kunnantalo, Parviaisentie 9
11-15 MONITAITEINEN ELÄVÄ SÄYNÄTSALO -NÄYTTELY Kurkistus elävään Saaristokaupunginosaan. Paikallisten kokemuksia Säynätsalossa asumisesta kuvin ja äänin. Lehtisaaren Loiston yhteisötila, Kunnantalon alakerta, Parviaisentie 9
11 KAIKILLE AVOIMET RIVITANSSIHARJOITUKSET Säynätsalon Eläkkeensaajat ry, Asukastalo, Urheilukentäntie 4
11-14 SALE SÄYNÄTSALO 11-14 ilmapalloja lapsille, 11:30 -13 poniratsastusta pihalla, 12-14 mehu- ja keksitarjoilu  Sale Säynätsalo, Parviaisentie 6
11-15 VANERILASSA avoimet ovet Marttojen herkkukahvila, myyntipöytä ja kirjojen vaihtopiste, Säynätsalo-seuran valokuvanäyttely, videoesityksiä, kirjojen myyntiä. Käteismaksu! Säynätsalo-seura, Martat, Puutie 3
11-15 JUURIKKASAAREN SIRPAN PUOTI AVOINNA Parviaisentie 5
12-02 RAVINTOLA LUOTSIVENE Kinkovuorentie 4
12 VENERETKI, Repo palvelut - (Maksullinen, kts. pe ohjelma) Säynätsalon Satama
12 KAIKILLE AVOIMET RIVITANSSIHARJOITUKSET Säynätsalon Eläkkeensaajat ry, Asukastalo, Urheilukentäntie 4
12-15 PERÄLÄN KAUPPAMUSEO Huugontie 1, Lehtissaari
12-20 JAANAN LUONTOKUVAT Table en Bois, Vuorenlahdenkatu 38
12-16 SÄYNÄTSALON TYÖVÄENYHDISTYS STY 115 VUOTTA - esittelykatos ja yhdistyksen jäseniä paikalla Juurikkasaari, Juurikantie 5
13 SIKAMAINEN BINGO Ravintola Luotsivene, Kinkovuorentie 4
13 KAIKILLE AVOIMET RIVITANSSIHARJOITUKSET Säynätsalon Eläkkeensaajat ry, Asukastalo, Urheilukentäntie 4
14 MUOTINÄYTÖS kaupan edustalla. Kristallit Koti ja Rytky, Parviaisentie 3 B
15 HUUTOKAUPPA kaupan edustalla. Kristallit Koti ja Rytky, Parviaisentie 3 B
15 VENERETKI, Repo palvelut - (Maksullinen, kts pe ohjelma) Säynätsalon Satama
15-02 SIKAJUHLAT All you can eat -ruokalippu 17 euroa ja juoman kanssa 20 euroa. Faija esiintyy noin klo 22. Ravintola Luotsivene, Kinkovuorentie 4

SUNNUNTAI 11.8.
10 MESSU Kukkien lasku sankarivainajille sekä Säynätsalon ensimmäisen asukkaan Juho Kuitusen haudalle. Seurakuntakoti, Saarnatie 1
10-16 TAIDENÄYTTELY “KOPONEN JA KARJALAINEN”- Soile Koposen ja Päivi Karjalaisen maalauksia ja sekatekniikkatöitä. Kahvila avoinna. AaBakery Kunnantalo, Parviaisentie 9
10-15 TAIDENÄYTTELY Taideseura Raita, Asukastalo, Urheilukentäntie 4
11-13 ONGINTAKILPAILUT LAPSILLE Säynätsalon Erätoverit ry, Sataman ranta
12 MUURATSALON LUONTORETKI - lähtö tukkitien Kortepellon puolisesta päästä. Kesto n. 5 tuntia, paljon nousuja ja laskuja. Omat eväät. Tied. Vesa Tyynelä  044 5527617.
12-15 VALOKUVANÄYTTELY SÄYNÄTSALON KIRKON HISTORIASTA- Omia valokuvia ja muistelmia aiheesta voi tuoda näytille. Säynätsalon seurakuntakeskus, Saarnatie 1
12-13 SUNNUNTAIN LUONTOTARINAT JA ELÄVÄT KUVAT, Niko Nappu PLUPS, Kunnantalon valtuustosali
12-16 Avoimet ovet Päijänteen luonnonperintösäätiö, PLUPS Tavolo Bianco, Kunnantalo
12-18 RAVINTOLA LUOTSIVENE Kinkovuorentie 4
12-20 JAANAN LUONTOKUVAT Table en Bois, Vuorenlahdenkatu 38
13-15 PERHEPIKNIK - MLL Säynätsalon ja Keljonkankaan paikallisyhdistys Pappilantie rantapuisto
14 VENERETKI, Repo palvelut - (Maksullinen, kts pe ohjelma) Säynätsalon Satama
14 KERRAN MINÄKIN KÄVIN TÄÄLLÄ -NYKYNUKKETEATTERIESITYS - Nykynukketeatteriesitys menneestä ja tulevasta Säynätsalosta tehtaan Piipun ympärillä. Esityksen lähtökohtana on taiteilija IikkaHackmanin muraali Kerran minäkin kävin täällä. Teos pohjautuu dokumentaariseen aineistoon Säynätsalosta, jota nukketeatteri- ja yhteisötaiteilijaTanja Drabczyk ja nukketeatterikasvattaja Elina Paananen tulkitsevat parhaalla mahdollisella tavalla. Esityksen kesto n. 20 min. Liput 12/8 euroa. Tukilippu 20 euroa. Paikkavaraukset 0407007543, dtpuppetry@gmail.com Taidetila Parvi, Parviaisentie 5.
15 RIENNON YLEISURHEILUKILPAILUT LAPSILLE, Urheilukenttä, Urheilukentäntie 4.
16 KERRAN MINÄKIN KÄVIN TÄÄLLÄ -NYKYNUKKETEATTERIESITYS 2.esitysTaidetila Parvi, Parviaisentie 5.
17 PIANOKONSERTTI - Yliopistonlehtori, pianisti Matti Asikainen, Seurakuntakoti, Saarnatie 1

JUURIKKASAARI - Juhlatalo Juurikkasaari 20 v
Torstai 8.8.
14-20 RANTASAUNA LÄMPIÄÄ, 10 euroa / henkilö
16-20 20-VUOTIS KAKKUKAHVIT, ilmainen
Olympialaisten kisakatsomo rantapaviljongissa
Perjantai 9.8.
12-24 Rantaterassi avoinna
12-21 Rantagrilli avoinna
14-20 RANTASAUNA LÄMPIÄÄ, 10 euroa / henkilö
15-18 LAPSILLE POMPPULINNAT
20-24 karaoke
Olympialaisten kisakatsomo rantapaviljongissa
Lauantai 10.8.
10-02 Rantaterassi avoinna
11-21 Rantagrilli avoinna
11-15 Lounas Hinta 16,50 euroa, Lapset 1 euro / ikävuosi (0 - 12 v.)
11-16 LAPSILLE POMPPULINNAT
12-18 Lettubaari
12-20 RANTASAUNA LÄMPIÄÄ, 10 euroa / henkilö
13-15 the hikers, rautalankabändi soittaa
18-20 SÄYNÄTSALOPÄIVIEN PÄÄJUHLA JA ILTAMAT - Juhlivaa saaristoa onnittelee avajaispuheen muodossa kaupunginjohtaja Timo Koivisto ja laulun keinoin mezzospraano Marjaana Pakkanen. Säynätsalon Hannan/Valtterin julkistaminen. Kuorolaulua ja tanssiesitys. Rantapaviljonki
20:30-02 TANSSIT - bilebändi KRUUVAUS varmistaa juhlatunnelman
Olympialaisten kisakatsomo rantapaviljongissa ja illalla talon puolella
Sunnuntai 11.8.
11-16 LAPSILLE POMPPULINNAT
11-20 Rantaterassi/GRILLI AUKI
12-18 RANTASAUNA LÄMPIÄÄ, 10 euroa / henkilö

KUNNANTALO
pe 9.8. -  la 10.8. (10-16) su 11.8. (12-16) :
  KUNNANTALON AVOIMET OVET Tavolo Bianco, Parviaisentie 9
  JARI JETSOSEN VALOKUVANÄYTTELY ”LE CORBUSIER & ALVAR AALTO - HEIJASTUKSIA”
  GALLERIA TAIPUU
  PLUPS, PÄIJÄNTEEN LUONNONPERINTÖSÄÄTIÖ AVOIMET OVET
Lauantai 10.8.
10-16 DESIGN-SHOP- Tarjouksia, kirjamyynti jopa 70 % alennuksilla, mm. omatoimikartta Wivi Lönn & Hanna Parviainen kävelykierrokselle, Muistoja Marjalasta -kirja, Arvar Aalto - muotoja ja tarinoita
12 ja13:30
OPASTETTU KIERROS Muuratsalon koetalolla maksuttomat liput (max 15 per kierros) jaetaan Kunnantalolla la 10.8. klo 10 jonotus järjestyksessä, yksi lippu per jonottaja.
14-15:30
SÄYNÄTSALON KULTTUURI- JA LUONNONPERINTÖ TÄNÄÄN JA TULEVAISUUDESSA
Asiantuntija-alustukset ja paneelikeskustelu:Tommi Lindh, Alvar Aalto -säätiö, Niko Nappu, PLUPS ja Niina Svartström, museovirasto. Kunnantalon valtuustosali. Tule valtuustosaliin kuuntelemaan ja keskustelemaan ajankohtaisista asioista!
Sunnuntai 11.8. 12-16
12-13   SUNNUNTAIN LUONTOTARINAT JA ELÄVÄT KUVAT Niko Nappu, PLUPS Kunnantalon valtuustosali