Julkaisut

Säynätsalo-seura myy omien julkaisujensa lisäksi myös muitakin Säynätsaloon liittyviä teoksia.

Säynätsalo-seuran julkaisut

Säynätsalo-seuran julkaisuja numero 1

Piipun katveesta Kuvia ja sanoja Säynätsalosta

Säynätsaloseura julkaisi 13.12.2008 Vanerilassa Säynätsalo-aiheisen perinnejulkaisun, jossa kerrotaan kouluista ja kirkosta aina Säynätsalon vanhoihin rakennuksiin ja laivoihin saakka. Myös uudemmat tapahtumat mm. Vanerilan synty ovat saaneet oman lukunsa. Kirja aloitti seuran oman julkaisusarjan. Teoksessa on yhteensä 15 kirjoittajaa. Sivuja on 96. Pääasiassa mustavalkoisen teoksen koko on 170 x 250 mm. Monet yritykset varsinkin Säynätsalosta ovat tukeneet seuraa kirjan julkaisemisessa.

Kirjoittajat Mauri Toikkanen, Kauno Lehtomäki, Kaarlo Kaltiala, Janne Vilkuna, Matti Rautjoki, Ritva Saarinen, Teuvo Lehtinen, Pentti Tossavainen, Kari Rannila, Pauli Korhonen, Erkki Ikonen, Jouni Juutilainen, Hanna Parkkola, Jouko Rikkola ja Risto Krogerus.

Gummerus Kirjapaino Oy
Jyväskylä 2008
96 sivua

ISBN: 978-952-67184-0-8

1. painos 500 kpl loppuunmyyty 31.8.2009
2. painos 200 kpl 2011

Säynätsalo-seuran julkaisuja numero 2

Järvi ihan rannassa Vedestä ja veden käytöstä Säynätsalossa

Järvi ihan rannassa on joukko tarinoita, joiden keskellä elettiin vanhaan hyvään aikaan. Päijänne on saartanut asukkaita, helpottanut ja vaikeuttanut elämää. Ranta on ollut aina lähellä.

Kirjan ovat toimittaneet Mauri Toikkanen ja Kaarlo Kaltiala. Taiton on tehnyt Jouni Pänkäläinen. Sivuja on 98. Pääasiassa mustavalkoisen teoksen koko on 170 x 250 mm. Säynätsalolaiset yritykset ovat tukeneet seuraa kirjan julkaisemisessa.
Gummerus Kirjapaino Oy

Jyväskylä 2009
98 sivua

ISBN: 978-952-67184-1-5

Säynätsalo-seuran julkaisuja numero 3

Säynätsalon Sypreena Äitejä ja tyttäriä

Säynätsalon Sypreena julkaistiin 11.12.2010 Vanerilassa. Kirja kertoo tarinoita äideistä, tyttäristä ja mummoista. Teoksessa on yhteensä 21 kirjoittajaa. Sivuja on 100. Pääasiassa mustavalkoisen teoksen koko on 170 x 250 mm. Erityisessä väriliitteessä on ote Säynätsalon Hannan 2010, Raili Koskisen, kunniakirjasta ja Erkki Ikosen kuvaamia ilmakuvia Säynätsalosta. Kannen kuva Harjoittelua liittojuhlille 1954. Monet yritykset varsinkin Säynätsalosta ovat tukeneet seuraa kirjan julkaisemisessa.

Kirjoittajat Mirja Huovinen, Juha Parkkonen, Elsa Kinnunen, Kerttu Saarela, Kaarina Vahla, Airi Kupari, Airi Niemi, Riitta Kirjasniemi, Kaija Wiren, Annikki Tuominen, Leena Turpeenoja, Marja Ruissalo, Eija Sälekivi, Raili Ojala-Signell, Marjukka Perälä, Kerttu Malinen, Anja Kantola, Virpi Mäkinen, Tarja Partanen, Susanna Huovinen ja Erkki Ikonen. Balladin Säynätsalon Sypreenasta on kirjoittanut Jukka Laakso ja se on julkaistu alunperin Säynätsalon Sanomissa 1984.

Nord Print Oy
Helsinki 2010
100 sivua

ISBN: 978-952-67184-2-2

Säynätsalo-seuran julkaisuja numero 4

Yritystä aidan molemmin puolin Yritystä ja toimintaa Säynätsalossa

Yritystä aidan molemmin puolin julkaistiin 10.12.2011 Vanerilassa. Kirja valottaa paikallisten kirjoittajien voimin saarivaltakunnassa tapahtunutta yritystoimintaa vuosikymmenten varrelta sekä kertoo myös muutamasta nykyisin toimivasta yrityksestä. Teoksessa on yhteensä 21 kirjoittajaa. Sivuja on 102. Pääasiassa mustavalkoisen teoksen koko on 170 x 250 mm. Kirjassa on erillinen väriliite. Etukannen kuva on näkymä Säynätsalon keskustaan tehtaan nippunosturin kiinteästä päästä 60 metrin korkeudelta. Kuvan on ottanut Unto Ikonen vuonna 1958. Monet yritykset varsinkin Säynätsalosta ovat tukeneet seuraa kirjan julkaisemisessa.

Kirjoittajat Kari Karhusaari, Juha Parkkonen, Terttu Liimatainen, Marjukka Perälä, Usko Toivola, Anneli Autio, Kaarina Koskimäki, Julle Parkkonen, Tauno Sivula, Kauno Lehtomäki, Mauno Kauppinen, Esa Sironen, Ulla-Maija Auvinen, Katri Tynkkynen, Juhani Costiander, Kauko Isomäki, Sanna ja Jarmo Mäkelä, Tarja Sundqvist, Virpi Mäkinen ja Erkki Ikonen.

Nord Print Oy
Helsinki 2011
102 sivua

ISBN: 978-952-67184-3-9

Säynätsalo-seuran julkaisuja numero 5

Neljäs kertako toden sanoo? Kuntaliitokset ja säynätsalolaisuus

Toimituskunta: Erkki Ikonen ja Kauno Lehtomäki.

Kirjapaino Fram Oy
Vaasa 2013

ISBN 978-952-67184-4-6

Säynätsalo-seuran julkaisuja numero 6

Koulut Säynätsalossa 100 vuotta

Kansakoulun saanti saarelle oli hankalaa. Korpilahti ei rahapulassa halunnut rakentaa ja kun Muurame oli aikeissa erota Korpilahdesta niin Korpilahti vitkutti rakentamispäätöstä.
Walter Parviainen perusti yksityiskoulun 1915. Koulua pidettiin tehtaan omistamassa rakennuksessa, joka sai myöhemmin nimen Seuraintalo.
Muuramen kunta itsenäistyi vuoden 1921 alussa. Koulun rakentaminen sai vauhtia kun tehdas lahjoitti pääosan rakennusmateriaaleista. Koulu vihittiin käyttöön joulukuussa 1921.

DVD - Säynätsaloa 110v

Säynätsalossa juhlistettiin saarten asuttamisen 110 v juhlaa historiallisaiheisella näytellyllä kulkueella elokuussa 2007. Säynätsalo-seura myy tapahtumasta laadittua DVD-tallennetta hintaan 20 €/kpl. Tiedustelut Kauno Lehtomäki p. 040 554 0326.